دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 تير 1400 - 11:14

دانشگاه آزاد اسلامی واحد فلاورجان | رشته‌ها و امکانات

دانشگاه آزاد اسلامی واحد فلاورجان سال ۱۳۶۶ راه‌اندازی شد و سال ۱۳۶۷ با پذیرش دانشجو فعالیت علمی و آموزشی خود را آغاز کرد.
کد خبر : 591221
دانشگاه آزاد اسلامی فلاورجان

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا، دانشگاه آزاد اسلامی واحد فلاورجان دوم مهر ۱۳۶۶ راه‌اندازی شد و سال ۱۳۶۷ با پذیرش دانشجو در رشته زبان و ادبیات عرب فعالیت علمی و آموزشی خود را آغاز کرد. این واحد دانشگاهی با زیربنای ۳۶ هزار و ۵۱۰ متر مربع شامل کلاس‌ها، آزمایشگاه‌ها، کارگاه‌ها و فضاهای ورزشی و اجتماعات با بیش از ۲۳ رشته تحصیلی از مقطع کاردانی تا دکتری تخصصی در حال فعالیت است.


دانشگاه آزاد اسلامی واحد فلاورجان با ۹۰ عضو هیئت علمی تمام‌وقت و بیش از ۱۵ هزار فارغ‌التحصیل نخستین و بزرگ‌ترین مرکز آموزش عالی شهرستان فلاورجان و قطب علوم زیستی دانشگاه‌ آزاد اسلامی استان اصفهان و تنها واحد تک جنسیتی دختران دانشگاه‌ آزاد اسلامی در کشور بوده و هیئت علمی مجرب و متخصص این واحد دانشگاهی با بهره‌مندی از امکانات تحقیقاتی و تجهیزات موجود، موفق به چاپ بیش از ۸۰۶ مقاله علمی در مجلات معتبر داخلی و خارجی و تألیف و ترجمه بیش از ۷۸ جلد کتاب شده‌ و گام‌های بلندی در توسعه و تولید دانش برداشته‌اند.


تصاویر بیشتر از دانشگاه آزاد اسلامی واحد فلاورجان را اینجا ببینید.


واحد دانشگاهی فلاورجان اکنون با هدف توسعه کاربردی علوم و ارتقا به نسل جدید دانشگاه‌های کارآفرین از طریق ایجاد مرکز رشد و فراهم کردن امکانات برای دانشجویان، استادان و سایر محققان در این زمینه گام برداشته است.


معرفی فلاورجان


شهرستان فلاورجان یکی از شهرستان‌های تاریخی استان اصفهان بوده که وسعت کل آن ۳۱۹ کیلومتر مربع است. این شهرستان از شمال به شهرستان خمینی‌شهر و از جنوب به شهرستان مبارکه از غرب به شهرستان نجف‌آباد و از شرق به شهرستان اصفهان محدود می‌شود.


دانشگاه آزاد اسلامی واحد فلاورجان | رشته‌ها و امکانات


جمعیت شهرستان فلاورجان بالغ‌بر ۲۵۰ هزار نفر بوده و نزدیکی به قطب صنعتی ذوب‌آهن و فولاد مبارکه، قرارگرفتن در حاشیه زاینده‌رود، سوابق تاریخی و محصولات کشاورزی مرغوب و نزدیکی به مرکز استان (۸ کیلومتر) این شهرستان را از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. این شهرستان دارای شهرهایی به نام‌های فلاورجان، کلیشاد، سودرجان، قهدریجان، پیربکران، بهاران، ایمانشهر، زازران و شهر ابریشم بوده و پل قدیم فلاورجان، مسجد جامع اشترجان، پل بابا محمود، برج کبوترخانه، سنگ سقاخانه، رابعه خاتون و بقعه پیربکران بخشی از آثار تاریخی این شهرستان است.


دانشگاه آزاد اسلامی واحد فلاورجان در یک نگاه


آزمایشگاه‌های آموزشی


دانشگاه آزاد اسلامی واحد فلاورجان دارای ۳۲ باب آزمایشگاه به مساحت ۲ هزار و ۶۷ متر مربع است. این آزمایشگاه‌ها شامل موارد زیر هستند:
آزمایشگاه‌های فیزیک، شیمی عمومی و شیمی آلی
دانشجویان در این آزمایشگاه‌ها با اصول مقدماتی کارهای عملی در آزمایشگاه شیمی و فیزیک آشنا می‌شوند. در آزمایشگاه شیمی آلی با سنتز، جداسازی و شناسایی مواد آلی آشنایی پیدا می‌کنند.


آزمایشگاه‌های میکروبیولوژی


در این آزمایشگاه‌ها انواع روش‌های کشت، چگونگی تهیه محیط‌های کشت میکروبی، جداسازی، خالص سازی و رنگ‌آمیزی گروه‌های مختلف میکروارگانیسم‌ها مطالعه و بررسی می‌شوند. این مجموعه شامل آزمایشگاه‌های زیر است:


-میکروبیولوژی مواد غذایی؛ شامل جداسازی و تشخیص میکروب‌های بیماری‌زا در مواد غذایی، آزمایش‌ها تشخیص و سنجش مایکوتوکسین‌ها در مواد غذایی، انجام انواع تکنیک‌های تشخیصی سرولوژیکی با روش الایزا و کشت و پاساژ و امکان نگهداری انواع سویه‌های میکروبی


-میکروبیولوژی محیطی؛ آزمایشگاه میکروبیولوژی کاربردی و محیطی در زمینه‌های سیستماتیک باکتریایی، زیست‌فناوری‌های میکروبی و میکروب‌شناسی محیطی فعال است. بررسی جمعیت باکتریایی در اکوسیستم‌های مختلف و تولید ترکیبات زیست فعال در آنها مورد توجه قرار می‌گیرد.


ارائه خدمات در زمینه شناسایی باکتری‌ها شامل استخراج DNA گرم مثبت و گرم منفی، PCR و خالص کردن نمونه، آنالیز اطلاعات، ثبت سکانس در NCBI و مشاوره در زمینه کشت باکتری‌های محیطی به‌ویژه اکتینوباکتری‌ها و سرمادوست‌ها به‌عنوان گروه‌های مهم در تولید ترکیبات زیست فعال انجام می‌گیرد.


میکروبیولوژی صنعتی؛ آزمایشگاه میکروبیولوژی صنعتی با هدف تحقیق و بررسی کاربرد میکروارگانیسم‌ها در فرآیندهایی نظیر زیست پالایی و حذف فلزات سنگین، سیستم‌های تخمیری، استخراج و خالص سازی متابولیت‌ها، شناسایی آلودگی‌های محیط‌زیست و راه‌های مقابله با آنها همچنین کاربرد متابولیک‌های میکروبی در زیست‌فناوری راه‌اندازی شده است.


انواع دستگاه‌های سنجش و آنالیز مانند اسپکتروفوتومتری، ترموسایکلر، ترازوهایی با مقیاس‌های مختلف، الایزا ریدر، pH متر، انواع میکروسکوپ، سانتریفیوژ، میکروفیوژ و دستگاه‌های نگه‌دارنده دما و رطوبت برای رشد میکروارگانیسم‌ها ازجمله فور، بن ماری، شیکرها و هودهای آزمایشگاهی و بسیاری از وسایل استاندارد اولیه ازجمله امکانات مربوط به این آزمایشگاه هستند.


آزمایشگاه زیست سلولی
دانشجویان در این آزمایشگاه با ساختار سلول، اندامک‌ها و فرایندهای مختلف سلولی آشنا می‌شوند.


آزمایشگاه‌های بیوشیمی
در این آزمایشگاه هدف آشنایی دانشجویان با روش‌های عملی بررسی ساختار و تعیین ماکرو مولکول‌های مختلف در سیستم‌های زنده است. متابولیک‌های اولیه مانند کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها، پروتئین‌ها و واکنش‌های تنفسی مطالعه می‌شوند.


آزمایشگاه ژنتیک
هدف در این آزمایشگاه آشنایی دانشجویان با مبانی پایه علم ژنتیک ازجمله بررسی فنوتیپ، جهش‌یافته‌های منو هیبرید و دی هیبرید و مباحث ژنتیک مولکولی است.


آزمایشگاه‌های گیاه‌شناسی
در این آزمایشگاه انواع محیط‌های کشت، چگونگی تهیه محیط‌های کشت گیاهی، کشت گیاهان، برخی فرایندهای فیزیولوژیکی مانند فتوسنتز، تنفس، تعرق و روش‌های اندازه‌گیری عناصر و برخی ماکرو مولکول‌ها در بافت‌های گیاهی مورد مطالعه و بررسی قرار می‌گیرند.


دانشگاه آزاد اسلامی واحد فلاورجان | رشته‌ها و امکانات


هرباریوم گیاهی (ساختار و نوع گیاهی)
در هرباریوم گیاهی، گیاهان به‌صورت خشک و بر اساس خانواده، جنس و گونه شناسایی، طبقه‌بندی و نگهداری شده و بر اساس کدهای بین‌المللی تعریف شده کدگذاری می‌شوند. هدف در این آزمایشگاه آشنایی مقدماتی گیاه‌شناسی و آشنایی با گروه‌های اصلی گیاهان است. نمونه‌هایی از گروه‌های اصلی گیاهان ارائه می‌شود و دانشجویان با اساس ریختی ساختارها در گروه‌های گیاهی آشنا و با آموزش واژه‌های علمی متداول برای توصیف گیاهان در قالب نمونه‌های ملموس، ساختار درونی اندام‌ها با تأکید بر نمونه‌هایی از گروه‌های اصلی گیاهان ارائه می‌شوند.


آزمایشگاه‌های جانورشناسی
هدف این آزمایشگاه‌ها معرفی نمونه‌های شاخص گروه‌های مختلف تک‌یاختگان، شاخه‌های بی‌مهرگان، مهره‌داران و طناب داران اولیه و آشنایی با اندام‌ها و دستگاه‌های سازنده بدن برخی از آن‌ها است. تاکسونومی، مورفولوژی، تکوین و زیست‌شناسی جانوران مختلف ازجمله ماهی‌ها، دوزیستان، خزندگان، پرندگان، حشرات و پستانداران مورد مطالعه قرار گرفته و گروه‌های اصلی انگل‌های جانوری مورد بررسی قرار می‌گیرند.


آزمایشگاه زبان
در این آزمایشگاه مهارت‌های مختلف شنیداری، گفتاری و خواندن به دانشجویان رشته‌های زبان‌های خارجی آموزش داده می‌شوند و نیز این مهارت‌ها مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.


مجموعه آزمایشگاه‌های تحقیقاتی
مجموعه آزمایشگاه‌های تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد فلاورجان مجهز به تجهیزات پیشرفته بوده و این مجموعه در حال ارائه خدمات به دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی، سایر محققان و خدمات آزمایشگاهی به صنایع است. این مجموعه شامل آزمایشگاه‌های:
آزمایشگاه نانوتکنولوژی
آزمایشگاه بیوشیمی
آزمایشگاه میکروبیولوژی
آزمایشگاه کشت بافت
آزمایشگاه گیاهی
آزمایشگاه پاتولوژی
لانه حیوانات


از آنجایی که در تحقیقات برخی از رشته‌ها ازجمله رشته بیوشیمی نیاز به مطالعه روی جانورانی مانند موش آزمایشگاهی بوده، لانه حیوانات برای نگهداری، تکثیر و مطالعه این جانوران فراهم شده است.
مجموعه آزمایشگاه‌های این مجموعه با بیش از ۶۸۰ دستگاه و ابزار آزمایشگاهی یکی از بزرگ‌ترین و مجهزترین مجموعه‌های آزمایشگاهی به‌ویژه در حوزه علوم زیستی در استان اصفهان است.
ازجمله تجهیزات این مجموعه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:


دستگاه کروماتوگرافی مایع با کارایی بالا (HPLC)، میکروسکوپ فلورسنت
دستگاه کروماتوگرافی گازی (GC)، الایزا
میکروسانتریفوژ یخچال دار، فرمانتور
الکتروفورز عمومی و افقی، ترموسایکلر PCR
وسترن بلات
PCR زمان واقعی


کارگاه‌ها
تعداد ۹ کارگاه به مساحت ۶۱۵ متر مربع شامل کارگاه‌های:
- آتلیه‌های معماری
- کامپیوتر
این کارگاه‌ها برای دروس عملی رشته‌های مرتبط با علوم کامپیوتر و نیز دروس مرتبط با محاسبات و یا روش تحقیق سایر رشته‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.


پراتیک پرستاری و مامایی
این کارگاه‌ها نقش بسیار مهم و مؤثری در آموزش عملی رشته‌های پرستاری و مامایی دارند. در این کارگاه‌ها محیطی مناسب برای مهارت‌های عملی دانشجویان پرستاری و مامایی به‌منظور آماده‌سازی آنان برای ورود به محیط‌های بالینی واقعی فراهم می‌شود.


کتابخانه
کتابخانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد فلاورجان شامل بیش از ۴۸ هزار و ۵۰۰ جلد کتب فارسی، انگلیسی و عربی، کتب مرجع و نیز نشریات علمی معتبر و دارای فضای مطالعه برای دانشجویان است.


سایر امکانات
سالن ورزشی
سال ورزشی دارای امکانات برای ورزش‌های مختلف شامل والیبال، بسکتبال، فوتبال، هندبال و ... است. این سالن برای دروس تربیت‌بدنی و نیز برای تمرین تیم‌های ورزشی دانشگاه مورد استفاده قرار می‌گیرد.


سالن‌های غذاخوری
مجموعه سالن‌های غذاخوری با ظرفیت سرویس‌دهی به ۳۸۰ نفر و نیز بوفه‌های مواد غذایی به دانشجویان و کارکنان دانشگاه خدمات ارائه می‌دهند.


سالن اجلاس
این سالن واقع در طبقه چهارم ساختمان بوعلی سینا با ظرفیت ۵۰ نفر و مجهز به سیستم صوتی و ویدئو پروژکتور برای برگزاری جلسات اداری و یا جلسات دفاع از پایان‌نامه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.


سالن آمفی تئاتر
این سالن با گنجایش ۴۰۰ نفر مجهز به سیستم صوتی، ویدئو پروژکتور و سیستم نورپردازی است.


گلخانه‌ها
گلخانه‌های واقع در دانشگاه با مساحت ۲ هزار متر مربع دارای اسکلت فلزی و سیستم گرمایش و سرمایش هستند. این گلخانه‌ها همراه با مزرعه‌های مجاور آنها برای انجام تحقیقات و نیز تولید محصولات کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرند.


دانشگاه آزاد اسلامی واحد فلاورجان | رشته‌ها و امکانات


مسجد دانشگاه
مسجد این واحد دانشگاهی مزین به نام حضرت زهرا(س) در سه طبقه در ضلع شمالی دانشگاه واقع شده و طبقه همکف مسجد دارای سالن و اتاق به‌منظور برگزاری فعالیت‌های فرهنگی و دانشجویی است.


بنای یادمان شهدای گمنام
این سازه با مساحت ۵۰۰ متر مربع در محل مزار دو شهید گمنام جنگ تحمیلی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد فلاورجان بنا شده است.


مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد فلاورجان


مرکز رشد این واحد دانشگاهی به‌منظور حمایت و پشتیبانی از تحقیقات کاربردی در راستای توسعه فناوری و استقرار هسته‌های فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان سال ۱۳۹۶ راه‌اندازی شد. با توجه به رسالت مرکز رشد و توانمندی‌های موجود در واحد اهداف زیر برای مرکز رشد این واحد دانشگاهی در نظر گرفته شده‌اند:
حمایت و تشویق صاحبان ایده فناورانه به سمت ایجاد شرکت‌های کوچک و متوسط
ایجاد زمینه شکوفایی خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی در استان و حمایت از آن
بسترسازی جهت ایجاد فرصت‌های شغلی مناسب برای جذب کارآفرینان و دانش‌آموختگان دانشگاهی
تأمین مکان، تجهیزات و امکانات آزمایشگاهی مورد نیاز برای رشد کیفی شرکت‌های کوچک و متوسط تجاری


اکنون پنج واحد فناور و یک هسته فناور در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد فلاورجان در حال فعالیت هستند. وبینارهای فناورانه با موضوعات گوناگون علمی و نیز جشنواره‌های مختلف ازجمله جشنواره‌های کارآفرینی و کسب‌وکار توسط این مرکز برگزار شده‌اند.









































واحد فناور/هسته فناور



ایده شرکت



محصول



نگاره‌های زیستی سپاهان



ماکت‌ها، پازل‌ها و پاپ‌آپ بوکس‌های زیستی تجزیه‌پذیر در طبیعت



بیوماکتها و بیوپازلها و بیو پوستر



شیمی‌کاران دیار زنده‌رود



تولید مواد اولیه مورد مصرف در صنایع شیمیایی، دارویی و خوراکی



اسانس غنی شده رازیانه با آنیتول به عنوان طعم دهنده در خمیر دندان و دهان شویه ها/ فتالیمید و آنترانیلیک اسید با نام تجاری آنا



زالوپروران سهند



پرورش و تکثیر زالوی طبی قرنطینه شده



تولید زالوی طبی قرنطینه شده و عاری از باکتری جهت مصارف پزشکی



شرکت داده پرداز نوپدید پایا



آموزش سیار آگاه از زمینه



سامانه هوشمند جویش



زالو فرآورد



استخراج بزاق زالو



ماده اولیه فرآورده‌های بهداشتی



پایگاه زیست شناسی و فیزیک محاسباتی



امور محاسباتی در زمینه زیست شناسی، بیولوژی، ملکولی و فیزیک محاسباتی



بیو انفورماتیک




رشته‌های تحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد فلاورجان


















عنوان



مقطع تحصیلی



پرستاری



کارشناسی



مامایی



کارشناسی




علوم زیستی و علوم پایه


































































عنوان



مقطع تحصیلی



میکروبیولوژی



کارشناسی


دکترا تخصصی



میکروبیولوژی- میکروبیولوژی محیطی



کارشناسی ارشد



میکروبیولوژی-زیست شناسی میکروب‌های بیماری زا



کارشناسی ارشد



زیست شناسی سلولی مولکولی-بیوشیمی



کارشناسی



بیوشیمی



کارشناسی ارشد


دکترا تخصصی



بیوفیزیک



کارشناسی ارشد



فیتو شیمی



کارشناسی ارشد



زیست شناسی سلولی مولکولی



کارشناسی ارشد


کارشناسی



زیست شناسی عمومی



کارشناسی



زیست شناسی سلولی مولکولی-ژنتیک



کارشناسی



زیست شناسی جانوری-فیزیولوژی



دکترا تخصصی



زیست شناسی گیاهی-فیزیولوژی



دکترا تخصصی



زیست فناوری (بیوتکنولوژی)



کارشناسی



زیست فناوری (بیوتکنولوژی) میکروبی



کارشناسی ارشد




علوم مهندسی


























عنوان



مقطع



مهندسی نرم افزار کامپیوتر



کارشناسی



نرم افزار کامپیوتر



کاردانی پیوسته



معماری



کارشناسی



تقشه کشی معماری-معماری



کاردانی پیوسته



علوم انسانی


دانشگاه آزاد اسلامی واحد فلاورجان | رشته‌ها و امکانات


معرفی رشته‌های تحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد فلاورجان


پرستاری


دانشگاه آزاد اسلامی واحد فلاورجان برای نخستین بار در سال ۱۳۷۲ اقدام به پذیرش دانشجو در رشته کارشناسی پرستاری کرد. هدف اصلی از تأسیس دانشکده پرستاری و مامایی، توسعه دانش و مهارت پرستاری، مامایی از طریق تعلیم و تربیت دانشجویان در این رشته‌ها و مقاطع تحصیلی مختلف برای تأمین نیاز جامعه به نیروی متخصص پرستاری است.


رسالت دانشکده پرستاری در راستای حرکت در مسیر دانایی محور برنامه چشم‌انداز افق ۱۴۰۴ جمهوری اسلامی ایران و برداشتن گام‌های مؤثر در دهه چهارم توسعه با محور عدالت و پیشرفت طبق برنامه جامع علمی کشور بر آن است تا با تربیت نیروهای متخصص و متعهد بتواند در بسترسازی برای تأمین بالاترین خدمات کیفی به ذی‌نفعان در ابعاد پایه‌ای حرفه پرستاری و مامایی یعنی آموزش، پژوهش، مدیریت و خدمات بالینی در عرصه، نقش خود را با حرکت سریع دانشگاه علوم پزشکی ایفا کند. دانش‌آموختگان این دانشکده غالباً در مؤسسات آموزشی و مراکز درمانی منطقه جذب می‌شوند و امیدواریم با برنامه‌ریزی و همدلی همه اعضای دانشکده به مسیری روشن برای نیل به این اهداف دست یابد و در این مسیر وظیفه خود می‌داند با توجه به مسیر رشد و اعتلای حرفه‌ای و با توجه و برنامه‌ریزی در راستای گسترش دوره‌های جدید مبتنی بر نیازهای جامعه و بهره‌گیری از روش‌های آموزشی جدید، ارتقای شاخص‌های پژوهشی مبتنی بر اخلاق حرفه‌ای را در این حوزه ایجاد کرده و فراهم کند.


مامایی


مامایی دانشی است که بر مشاهده، آموزش، ‌ پیشگیری، ‌ تحقیق، ‌ تشخیص و درمان استوار شده و در واقع این رشته یکی از زیرمجموعه‌های علوم پزشکی بوده که نقش‌های بسیار گسترده‌ای اعم از نقش مشاوره‌ای، آموزشی، مراقبتی، حمایتی، درمانگری و تحقیقاتی دارد؛ البته همه این نقش‌ها در ارتباط با مادر و کودک مفهوم پیدا می‌کند؛ یعنی ماما به مشاوره قبل، بعد و هنگام ازدواج، آموزش و نحوه تنظیم خانواده، مراقبت در دوران بارداری، زایمان طبیعی و مراقبت بهداشتی مادر و کودک و آموزش به دختران در زمینه بهداشت دوران بلوغ و بعد از آن می‌پردازد.


رشته‌ مامایی عشق و علاقه و صبر و حوصله بسیار بالایی می‌خواهد؛ زیرا خانمی در حال زایمان شرایط بسیار حساسی دارد و بسیاری از حرف‌ها یا حرکاتش در اختیار خودش نیست و یک ماما باید در حد امکان با صبر و حوصله بسیار به او آرامش و قوت قلب بدهد و توجه داشته باشد که مسؤولیت جان دو نفر؛ یعنی مادر و جنین او را بر عهده دارد. ماما باید بسیار باهوش و نکته‌سنج باشد و از مقابل مسائل هرچند که کوچک باشند به سادگی نگذرد؛ زیرا خیلی از مسائل یا علائم کوچکی که در هنگام بارداری یا زایمان ظاهر می‌شوند، در صورت بی‌توجه‌ای می‌توانند خطرات جانی برای نوزاد یا مادر به دنبال داشته باشند. دانشجوی مامایی باید از نظر جسمی و روحی سلامت کامل داشته و از روابط اجتماعی خوبی برخوردار باشد؛ زیرا مشاوره و آموزش بخش مهمی از کار ماما است.


فرصت‌های شغلی


از مراکزی که ماما می‌تواند در آنها مشغول به کار شود، می‌توان به بیمارستان‌ها، زایشگاه‌ها، درمانگاه‌ها و مراکز بهداشتی اشاره کرد. ماما طبق قوانین حاضر در صورت داشتن مدرک کارشناسی می‌تواند مطب دایر کرده و در آن به ارائه خدمات بهداشتی و درمانی بپردازد. علاوه بر آن می‌تواند در طرح مامایی ثبت‌نام کرده و در مراکزی که از سوی وزارت بهداشت اعلام می‌شود خدمت کند.


میکروبیولوژی


علم‌ میکروبیولوژی گرایشی از علم زیست‌شناسی است و به بررسی و مطالعه میکروارگانیسم‌ها می‌پردازد. در این علم، علاوه بر شناخت میکروارگانیسم‌ها، ارتباط آنها با خودشان و با موجودات عالی‌تر مانند انسان، حیوانات و گیاهان مورد بررسی قرار می‌گیرد. در این شاخه از علم در مقطع کارشناسی علاوه بر باکتری‌ها به مطالعه اولیه همه میکروارگانیسم‌ها شامل آرکی‌ها، انگل‌ها، قارچ‌ها و تک‌یاخته‌ها و ویروس‌ها پرداخته می‌شود و در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری مطالعه هر گروه از این میکروارگانیسم‌ها به‌صورت تخصصی انجام خواهد شد.


علم میکروبیولوژی گرایش‌های مختلفی دارد که عبارتند از: میکروبیولوژی پزشکی، میکروبیولوژی غذایی، میکروبیولوژی محیطی و میکروبیولوژی صنعتی.


الف) میکروبیولوژی پزشکی: شاخه‌ای از میکروبیولوژی و پزشکی است که به مطالعه میکروارگانیسم‌هایی در پزشکی اهمیت دارند و قادر به ایجاد بیماری‌های عفونی در انسان هستند، می‌پردازد. میکروبیولوژی پزشکی، شامل مطالعه بیماری‌زایی (سازوکاری که باعث ایجاد بیماری می‌شوند)، اِپیدمیولوژی (همه‌گیرشناسی) میکروبی می‌شود که با مطالعه پاتولوژی (آسیب‌شناسی) و ایمونولوژی (ایمنی‌شناسی) بیماری‌ها نیز مرتبط است.


میکروبیولوژی پزشکی به چهار شاخه باکتری‌شناسی پزشکی، ویروس‌شناسی بالینی، قارچ‌شناسی پزشکی و انگل‌شناسی پزشکی تقسیم‌بندی می‌شود.


ب) میکروبیولوژی غذایی: مباحث میکروب‌شناسی غذایی دو بخش عمده را در برمی‌گیرد که شامل بررسی نقش میکروارگانیسم‌ها در فساد مواد غذایی و نقش میکروارگانیسم‌ها در فرایندهای تهیه و تولید مواد غذایی است. امروزه بیشترین پژوهش‌های میکروب شناختی غذایی جدید پیرامون نقش مثبت میکروب‌ها در تهیه و تولید مواد غذایی انجام می‌شود. تولید مواد غذایی مثل ماست یا پنیر، شوری جات و ترشی جات به کمک میکروب‌ها در حوزه مربوط به این گرایش است.


ج) میکروبیولوژی صنعتی: استفاده از میکروب‌های مفید در تولید مواد صنعتی مانند اسیدها، الکل‌ها، آنزیم‌ها، حلال‌ها، نرم‌کننده‌ها و در استخراج فلزات سنگین در حوزه مربوط به این گرایش است.


د) میکروبیولوژی محیطی: در شاخه میکروبیولوژی محیطی از میکروب‌ها در رفع آلودگی‌های گوناگون محیط‌زیست شناسایی آفات گیاهی و راه‌های مقابله با آن‌ها استفاده می‌گردد. مباحث مربوط به کمپوستهای میکروبی (تهیه کود به یاری مواد زائد و زباله‌ها) در این شاخه مورد مطالعه قرار می‌گیرد.


از مزیت‌های آموزشی رشته میکروبیولوژی، تنوع شاخه‌هایی است که دانشجو در کارشناسی ارشد یکی از آنها را انتخاب می‌کند. امکان ادامه تحصیل کارشناس میکروبیولوژی در رشته‌های میکروبیولوژی پایه و پزشکی، ایمنی‌شناسی، قارچ‌شناسی، انگل‌شناسی، ژنتیک، بیوتکنولوژی، علوم سلولی و مولکولی، ویروس‌شناسی و گرایش‌های مختلف بیوتکنولوژی فراهم است.


فرصت‌های شغلی


میکروبیولوژیست‌ها در محدوده وسیعی از صنایع می‌توانند فعالیت‌های مؤثری داشته باشند، به‌عنوان نمونه کارشناس میکروبیولوژی از یک‌سو می‌تواند در حوزه پزشکی و آزمایشگاه‌های تشخیص طبی فعالیت کند و از سوی دیگر می‌تواند در صنایع مربوط به استخراج نفت و یا حذف آلودگی‌های نفتی از محیط‌زیست مشغول باشد.


ازجمله موقعیت‌های شغلی که میکروبیولوژیست‌ها می‌توانند خدمت‌رسانی داشته باشند عبارتند از:
آزمایشگاه‌های تشخیص طبی
صنایع غذایی مانند کارخانه‌های کنسروسازی، کمپوت سازی فارغ، تولید فراورده‌های لبنی و گوشتی
صنایع کشاورزی در تشخیص آفات گیاهی، مبارزه با آفات گیاهی و بررسی نقش باکتری‌ها در رشد بهینه گیاهان به‌عنوان کودهای زیستی
صنایع و معادن در استخراج فلزات سنگین
صنایع نساجی به‌طور مثال در صنعت نساجی از میکروارگانیسم‌ها برای آهار زدایی پارچه استفاده می‌شود.
صنایع نفت برای تحقیق بر روی میکروب‌های نفت‌خوار یا گوگردزدایی از نفت
صنایع بهداشتی و آرایشی
مؤسسه استاندارد یا آزمایشگاه‌های مرجع
کارخانه‌ها داروسازی و تولید آنتی‌بیوتیک
کارخانه‌ها صنایع تولید اسیدهای آلی مانند اسید بوتیریک و اسید استیک و حلال‌ها مانند الکل و استون
مراکز تحقیقاتی واکسن‌سازی مانند مؤسسه رازی و انستیتو پاستور ایران


فارغ‌التحصیلان می‌توانند به تأسیس آزمایشگاه همکار مؤسساتی مانند غذا و دارو و استاندارد نیز اقدام کنند و یا خود به تولید فرآورده‌های صنعتی، غذایی و دارویی میکروبی بپردازند. آزمایشگاه‌های تشخیص طبی از محل‌های فعالیت فارغ‌التحصیلان است و در صورت گرفتن مدرک دکتری در این رشته از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، می‌توانند مجوز آزمایشگاه دریافت کنند. طول دوره تحصیل در مقطع کارشناسی میکروبیولوژی حدود سه و نیم تا چهار سال است و دانشجو در این دوره باید ۱۴۶ واحد درسی را با موفقیت بگذراند. طول دوره تحصیل در گرایش‌های مختلف میکروبیولوژی دو سال و نیم و در مقطع دکتری چهار سال است.


امکان تحصیل در رشته میکروبیولوژی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد فلاورجان در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری وجود دارد. این واحد دانشگاهی در کنار داشتن کادری مجرب و با تجربه از اعضا هیئت علمی دارای آزمایشگاه‌های تخصصی شامل آزمایشگاه میکروب‌شناسی عمومی، غذایی، صنعتی، محیطی، آزمایشگاه باکتری‌شناسی، آزمایشگاه قارچ‌شناسی، آزمایشگاه انگل‌شناسی بوده و آزمایشگاه تحقیقاتی این واحد دانشگاهی مجهز به انواعی از دستگاه‌های تحقیقاتی پیشرفته بوده که مورد استفاده دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری است.


بیوشیمی


بیوشیمی یا زیست‌شیمی، علم مطالعه ساختار و ویژگی‌های مواد موجود در سلول‌ها و بدن جانداران و بررسی واکنش‌های شیمیایی در آنها بوده و همان‌طور که از نام آن برمی‌آید بیوشیمی ترکیبی از علم زیست‌شناسی و شیمی (شیمی آلی) است. هدف این رشته تبیین مولکولی همه فرآیندهای شیمیایی سلول‌های زنده، درک کامل تمام فرآیندهای شیمیایی مرتبط با سلول‌های زنده در سطح مولکولی، تلاش برای شناخت چگونگی آغاز حیات، به دست آوردن درک واضح از واکنش‌های شیمیایی درون سلول زنده و ارتباط این واکنش‌ها با ساختار و کار سلول است.


دانش بیوشیمی که در آن از روش‌های شیمیدانان برای درک و شناخت فرایندهای فناوری زیستی که درون موجودات زنده روی می‌دهد استفاده می‌شود، دارای اهمیت روزافزونی است؛ همه گیاهان و جانوران از ترکیب‌های شیمیایی ساخته شده‌اند و وظیفه بیوشیمیست‌ها آن است که ساختمان این مواد و نقش آنها را در حیات موجودات زنده بررسی و شناسایی کنند. کربوهیدرات‌ها، لیپیدها، پروتئین‌ها و اسیدهای نوکلئیک مانند DNA فقط تعدادی از مولکول‌های زیستی هستند که موضوع مطالعه بیوشیمیست‌ها یا همان زیست‌شیمیدان‌ها به شمار می‌آیند.


در ایران برای مقاطع تحصیلات تکمیلی رشته بیوشیمی، دو گرایش شامل بیوشیمی محض و بالینی در دانشگاه‌ها ارائه می‌شود. گرایش محض بیشتر به مطالعات بیوشیمی ساختمانی و متابولیکی و گرایش بالینی به مطالعات بالینی در این رشته می‌پردازد. فارغ‌التحصیلان هر دو گرایش بیوشیمی در مقطع کارشناسی ارشد می‌توانند در هر یک از این دو گرایش در مقطع دکتری تخصصی ادامه تحصیل دهند. دانشگاه آزاد اسلامی واحد فلاورجان از اوایل دهه ۹۰ پذیرش دانشجو در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتر تخصصی را آغاز کرده است.


فرصت‌های شغلی


اشتغال در آزمایشگاه‌های تشخیص طبی و بیمارستان‌ها
اشتغال در آزمایشگاه‌های حفاظت محیط‌زیست، و تست مواد مخدر
اشتغال در آزمایشگاه‌های وزارت کشاورزی و اداره نظارت بر غذا و دارو
شرکت‌های داروسازی
شرکت‌های بیوتکنولوژی
شرکت‌های سازنده مواد آرایشی، تولید مواد غذایی
آموزش در مدرسه و دانشگاه
توانا در تأسیس شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه علم بیوشیمی


زیست‌فناوری


بیوتکنولوژی یا زیست‌فناوری به آن دسته از فعالیت‌های انسانی می‌گویند که با استفاده از موجودات زنده برای تأمین نیازهای انسان در مقیاس صنعتی انجام می‌شود. به عبارت دیگر، به کارگیری پیشرفت‌های علمی و فنی در علوم زیستی، برای تولید و توسعه فرآورده‌های تجاری را زیست‌فناوری می‌نامند.


نکته‌ای که وجود دارد این است که در ایران با پیشرفت مداوم این رشته، صنایع وابسته به آن نیز رو به رشد بوده و نیاز به نیروی انسانی توانا و مسئولیت‌پذیر و کارشناس، در آینده‌ای نه چندان دور، به وضوح لمس خواهد شد؛ بنابراین تربیت افرادی که بتوانند در آموزش، پژوهش و تولید فرآورده‌های مختلف، در این زمینه، به دانش تخصصی دست یابند، امری ضروری است. با توجه به اهمیت و گستردگی کاربرد این رشته، زمینه‌های شغلی فراوانی برای فارغ‌التحصیلان دوره کارشناسی وجود دارد.


فرصت‌های شغلی


اشتغال در واحدهای آموزشی، به‌منظور تدریس و تربیت نیروهای توانمند در زمینه بیوتکنولوژی
اشتغال در مراکز تحقیقاتی و پژوهشی، به‌منظور کشف ابعاد جدیدی از این رشته
اشتغال در واحدهای صنعتی مرتبط با زیست‌فناوری و فرآیندهای حفظ محیط‌زیست
اشتغال در زمینه دارویی و کشف و تولید انواع دارو، واکسن، سرم و …
توسعه روش‌های درمان مبتنی بر سلول‌های بنیادی
مقاوم ساختن گیاهان به بیماری و آفت از طریق روش‌های جدید
تصفیه پساب، خاک و هوای آلوده توسط روش‌های جدید و هم‌چنین حذف آلاینده از محیط‌زیست
تولید پروتئین‌ها و محصولات میکروبی با ارزش اقتصادی بالا
و …
این رشته در این واحد دانشگاهی از سال ۱۳۸۹ در مقطع کارشناسی دانشجو می‌پذیرد.


در این گروه علاوه بر دانشجویان دوره کارشناسی، در مقطع کارشناسی ارشد نیز از سال ۱۳۹۴ در رشته بیوتکنولوژی میکروبی دانشجو می‌پذیرد.


زیست‌شناسی سلولی مولکولی


مهمترین‌ مولکول‌هایی که در حیات سلول مؤثر بوده، RNA,DNA و پروتئین‌ها هستند. DNA مرکز ذخیره اطلاعات و صدور فرمان‌های سلول، RNA وظیفه انتقال این فرمان‌ها و پروتئین مسئولیت اجرای این فرمان‌ها را بر عهده دارند. در زیست‌شناسی سلولی و مولکولی چگونگی این فعالیت‌ها بررسی می‌شود. امروزه زیست‌شناسی در کشورهای پیشرفته بیش از ۸۰ تا ۹۰ درصد سمت‌وسوی علوم سلولی و مولکولی دارد؛ چراکه رشته علوم سلولی و مولکولی نیروی انسانی لازم را برای تحقیق در رشته‌های پزشکی، بیوشیمی، ژنتیک، بیوتکنولوژی، مهندسی ژنتیک، اصلاح نباتات، شیلات و دام تربیت می‌کند.


فرصت‌های شغلی


مراکز تحقیقاتی مانند انستیتو پاستور، مرکز تحقیقات ژنتیک، مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک و مراکز تحقیقاتی دانشگاهی می‌توانند پذیرای فارغ‌التحصیلان علوم سلولی و مولکولی باشند.
اکنون دانشگاه آزاد اسلامی واحد فلاورجان در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در این رشته دانشجو می‌پذیرد.


بیوفیزیک


«بیوفیزیک» (Biophysics) رشته‌ای است که تئوری‌ها و روش‌های فیزیک را برای درک چگونگی عملکرد سیستم‌های بیولوژیکی به کار می‌برد. بیوفیزیک برای درک مکانیک نحوه ساخت مولکول‌های زیستی، نحوه حرکت و عملکرد بخش‌های مختلف سلول و عملکرد سیستم‌های پیچیده در بدن مانند مغز، ‌ گردش خون، ‌ سیستم ایمنی بدن و سایر موارد بسیار مهم است. بیوفیزیک حوزه علمی پر جنب‌وجوش بوده که دانشمندان بسیاری از زمینه‌های مختلف ازجمله ریاضی، ‌ شیمی، فیزیک، ‌ مهندسی، ‌ فارماکولوژی و علوم مواد، از مهارت‌های خود برای کشف و توسعه ابزارهای جدید برای درک چگونگی زیست‌شناسی استفاده می‌کنند.


بیوفیزیک پلی بین دو رشته


دانشمندان فیزیک از ریاضیات برای توضیح آنچه در طبیعت اتفاق می‌افتد، استفاده می‌کنند. از طرفی دیگر دانشمندان زیست‌شناسی در پی کشف نحوه عملکرد سیستم‌های بیولوژیکی هستند. این سیستم‌ها شامل مولکول‌ها، ‌ سلول‌ها، ‌ ارگانیسم‌ها و اکوسیستم‌هایی بوده که بسیار پیچیده رفتار می‌کنند. تحقیقات بیولوژیکی در قرن بیست و یکم شامل آزمایش‌هایی است که داده‌های فیزیکی و محاسباتی زیادی تولید می‌کنند. زیست شناسان به تنهایی نمی‌توانند این داده‌ها را درک و یا پیش‌بینی کنند که چگونه این سیستم‌های بیولوژیکی بر طبق قوانین فیزیک کار می‌کنند. این جایی است که بیوفیزیکدان‌ها وارد می‌شوند.


بیوفیزیکدان‌ها در علوم کمی فیزیک، ریاضیات و شیمی ‌ آموزش‌دیده‌اند و قادرند طیف گسترده‌ای از مباحث را بررسی کنند که این مباحث شامل بررسی چگونگی ارتباط سلول‌های عصبی، ‌ چگونگی جذب نور توسط سلول‌های گیاهی و تبدیل آن به انرژی، چگونگی تغییر در DNA سلول‌های سالم و تبدیل آن‌ها به سلول‌های سرطانی و بسیاری از مشکلات بیولوژیکی دیگر هستند. بیوفیزیک به دلیل اینکه تلفیقی از دو رشته فیزیک و علوم زیستی است در شاخه‌های مختلفی طبقه‌بندی می‌شود. این شاخه‌ها شامل: بیوفیزیک مولکولی، بیوفیزیک سلولی، بیوفیزیک فیزیولوژیک، بیوفیزیک پرتوها، بیوفیزیک نظری و بیوفیزیک جمعیت‌های سلولی


فرصت‌های شغلی


بیوفیزیکدانان معلمان و محققان زیست‌شناسی، فیزیک، مهندسی و بسیاری از زمینه‌های دیگر هستند. آنها در دانشگاه‌ها، بیمارستان‌ها، استارت‌آپ‌های فنی و شرکت‌های مهندسی زیستی که در حال توسعه آزمایش‌های نوین تشخیصی، سیستم‌های انتقال دارو یا سوخت‌های زیستی بالقوه هستند، می‌توانند مشغول به کار شوند.


بیوفیزیکدانان مدل‌های رایانه‌ای را توسعه می‌دهند تا دریابند که به‌عنوان نمونه، چرا یک گونه ویروس آنفولانزای جدید سیستم ایمنی بدن را از بین می‌برد یا آنها مدل‌های سه‌بعدی ساختارهای جدید پروتئین را برای درک بهتر نحوه عملکرد آنها تهیه می‌کنند. کسانی که در زمینه بیوفیزیک آموزش‌دیده‌اند، فرصت‌های نامحدود شغلی دارند. رایج‌ترین گزینه‌های شغلی برای بیوفیزیکدانان شامل تحقیق، تدریس یا ترکیبی از هر دو است. تحصیل تا مقطع کارشناسی ارشد به‌طور کلی برای تبدیل شدن به یک معلم بیوفیزیک، مدیر آزمایشگاه یا همکار تحقیقاتی لازم است. محققان اصلی که آزمایش‌ها را طراحی می‌کنند و بر همه تحقیقات انجام شده در آزمایشگاه نظارت می‌کنند، اغلب دارای مدرک دکتری بیوفیزیک هستند. افرادی که دارای مدرک کارشناسی در رشته بیوفیزیک بوده، می‌توانند به‌عنوان تکنسین‌های تحقیقاتی در آزمایشگاه‌های بیوفیزیک مشغول به کار شوند.


رشته بیوفیزیک


برخی دانشگاه‌ها کارشناسی یا کارشناسی ارشد علوم بیوفیزیک را ارائه می‌دهند، در حالی که برخی دیگر فقط مدرک بیوفیزیک را از سطح کارشناسی ارشد ارائه می‌دهند (یعنی مدرک کارشناسی ارشد و یا دکتری). دروس مقاطع مختلف بیوفیزیک بر روی رشته‌های فیزیک و زیست‌شناسی متمرکز شده و معمولاً افرادی که در رشته‌های بیوفیزیک مشغول به تحصیل هستند، باید در کلاس‌های ریاضی و شیمی و زیست‌شناسی زیادی شرکت کنند.


در مقطع کارشناسی، می‌توان انتظار داشت که دانشجویان بیوفیزیک دوره‌های مربوط به شیمی عمومی و آلی، ریاضیات، مکانیک، جبر خطی و بیوشیمی را طی کنند. سایر دوره‌های مورد نیاز برای این مقطع شامل زیست‌شناسی سلولی، ژنتیک، زیست‌شناسی مولکولی، آمار و زیست‌شناسی محاسباتی هستند. یکی دیگر از مؤلفه‌های مهم بسیاری از مقاطع رشته بیوفیزیک، تحقیق است. برخی از موضوعات درسی در این رشته نیاز به تحقیقات آزمایشگاهی در تعدادی از ترم‌های دانشگاهی دارد و نتیجه آن به یک پروژه تحقیقاتی کارشناسی ارشد ختم می‌شود.


به‌طور کلی دانش‌آموختگان رشته بیوفیزیک می‌توانند در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، در مراکز تحقیقاتی مهندسی زیستی و پزشکی فعالیت کنند.


حسابداری


حسابداری‌ فرآیند جمع‌آوری، طبقه‌بندی، ثبت، خلاصه کردن اطلاعات و تهیه گزارش‌های مالی و صورت‌های حسابداری در شکل‌ها و مدل‌های خاص است تا افراد ذینفع درون‌سازمانی مثل مدیران سازمان یا برون‌سازمانی مانند بانک‌ها، مجمع عمومی سازمان مورد نظر یا مقامات مالیاتی بتوانند از این اطلاعات استفاده کنند. افرادی که بدون تحصیلات دانشگاهی و به‌صورت تجربی در این زمینه کار می‌کنند بیشتر نقش دفتردار را دارند. گزارش‌های این دسته از افراد مطابق استاندارد نیست و پردازش کافی نمی‌شود و بیشتر تراز حساب‌ها است برای نمونه حسابدار تجربی نمی‌تواند به‌راحتی بین دارایی کوتاه‌مدت و بلندمدت تفاوت قائل شود یا نمی‌داند که چگونه باید معاملات ارزی را در دفاتر ثبت کند. از سوی دیگر حسابدار متخصص، در آینده می‌تواند مدیر مالی یک سازمان یا شرکت شود؛ یعنی می‌تواند به مدیریت شرکت ایده بدهد که منابع موجودش را در چه راه‌هایی سرمایه‌گذاری کرده تا استفاده بهینه کند یا اگر شرکت به منابع مالی جدید نیاز داشت مدیر مالی بر اساس دانش دانشگاهی خود می‌تواند بگوید که از چه طریقی باید تأمین مالی کرد در حالی که مجموع این فعالیت‌ها خارج از توانایی حسابدار تجربی است.


رشته حسابداری ازجمله رشته‌هایی است که از داوطلبان سه گروه آزمایشی ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی دانشجو می‌پذیرد.


فرصت‌های شغلی


فرصت‌های شغلی حسابدار بسیار گسترده است و از پایین‌ترین سطح تا بالاترین سطح را در برمی‌گیرد. به همین دلیل با اینکه در دانشگاه‌های مختلف کشور اعم از دولتی، غیرانتفاعی و آزاد، دانشجویان بسیاری در رشته حسابداری تحصیل می‌کنند اما تعداد فارغ‌التحصیلان بیکار این رشته از بیشتر رشته‌ها کمتر است؛ زیرا از مؤسسه کوچک گرفته تا بزرگ‌ترین کارخانه‌های کشور حداقل برای تهیه اظهارنامه مالیاتی به حسابدار نیازمند هستند.


آموزش زبان انگلیسی


رشته آموزش زبان انگلیسی یکی از گرایش‌های رشته زبان انگلیسی است. هدف این رشته این بوده که مشکلاتی که سر راه آموزش زبان انگلیسی قرار دارد را مرتفع می‌سازد و راه‌حل‌هایی برای آنها ارائه می‌دهد. آموزش زبان انگلیسی، بیشتر به مسائل مربوط به زبان اول، زبان دوم (خارجی) و حتی مسائل مربوط به ترجمه و تفسیر می‌پردازد و اینکه چگونه می‌توان زبان را به بهترین نحو تدریس کرد و عوامل اجتماعی مؤثر در یادگیری زبان کدامند. به‌علاوه، در این رشته، به اینکه چگونه تکنولوژی می‌تواند بر یادگیری و تدریس زبان تأثیر داشته باشد نیز اشاره می‌شود.


اهداف رشته


هدف رشته آموزش زبان انگلیسی تربیت دبیران و استادانی است که با برخورداری از دانش نظری و مهارت‌های عملی در این دوره، توانایی و تسلط در تدریس زبان انگلیسی در دبیرستان و دانشگاه را کسب کرده و با دارا بودن نگرش مثبت به کار خود به نحو مطلوب از عهده آموزش زبان انگلیسی در دبیرستان و دانشگاه برآیند و دانش‌آموزان و دانشجویان را به فراگیری این زبان علاقه‌مند سازند.


توانایی‌های مورد نیاز


تحصیل کنندگان در این رشته باید از سطح بالایی از دانش زبان عمومی برخوردار باشند. علاوه بر دارابودن دانش زبان عمومی، باید به مسائل مربوط به آموزش، تدریس و یادگیری زبان علاقه‌مند باشند. به‌طور کلی افرادی که وارد این رشته می‌شوند نه تنها باید به زبان انگلیسی علاقه‌مند بوده و از خواندن آن لذت ببرند؛ بلکه باید به برخی مسائل روانشناسی و آموزشی نیز علاقه‌مند بوده و مهم‌تر از همه دارای پشتکار فراوان باشند.


فرصت‌های شغلی


یکی از مواردی که داوطلبان علاقه‌مند به رشته زبان و ادبیات انگلیسی خواهان آگاهی از آن هستند، اطلاع از بازار کار و فرصت‌های شغلی این رشته است. در رابطه با آینده شغلی رشته آموزش زبان انگلیسی لازم است به اطلاعتان برسانیم که این رشته علاوه بر اینکه در ایران بسیار مورد استقبال قرار می‌گیرد، در خارج از کشور هم به همین صورت است و فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند به‌عنوان معلم، مترجم، کارمند آژانس مسافرتی راهنمای گردشگری به فعالیت بپردازند و یا به‌عنوان هیئت علمی در دانشگاه‌ها، مراکز علمی و پژوهشی و مراکز آموزش عالی همکاری کنند.


همکاری با صداوسیما و کار در سفارت‌خانه‌ها به‌عنوان مترجم، همکاری با وزارت خارجه، ترجمه و چاپ کتب به زبان انگلیسی، روزنامه‌نگاری به زبان انگلیسی، نویسندگی رمان و داستان، همکاری با صداوسیما در بخش دوبله کردن فیلم‌های خارجی، همکاری با بخش صنعت برای همراهی مهندسان در کنفرانس‌ها و مکاتبه با شرکت‌های خارجی، تدریس زبان انگلیسی در مدارس دولتی و غیرانتفاعی و آموزشگاه‌ها، تأسیس کمپین‌های تبلیغاتی و ترجمه متون ادبی، شعر، نمایشنامه، داستان و رمان و … هم ازجمله فرصت‌های شغلی این رشته است.


زبان و ادبیات عرب


اهمیت زبان عربی در کشورمان ایران برای کسی پوشیده نیست در واقع این زبان عربی است که فهم سخنان کتاب خداوند را برای مردم آسان‌تر می‌کند و این دلیل بزرگی برای ارج نهادن این زبان در کشور ماست و در راستای رواج این علم و تربیت افرادی که پژوهشگر این علم باشند، رشته زبان و ادبیات عرب در دانشکده‌های علوم انسانی در حال تدریس به علاقه‌مندان است.


برخی از افراد تصوری که از رشته عربی دارند همان دروس ارائه‌شده در دوران دبیرستان است و گمان می‌کنند که واحدهای درسی این رشته در دانشگاه هم به این صورت بوده در حالی که این‌گونه نیست و دانشجوی زبان و ادبیات عربی با تاریخ ادبیات عرب، فن ترجمه از عربی به فارسی و بالعکس، متون مختلف نظم و نثر دوره‌های مختلف، علوم بلاغی و عروض و قافیه در زبان و ادبیات عرب آشنا شده و به‌طور تخصصی این زبان را می‌آموزد.


فرصت‌های شغلی


یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین مراکز جذب فارغ‌التحصیلان این رشته، وزارت آموزش و پرورش است. شما می‌توانید به‌عنوان معلم عربی به استخدام آموزش و پرورش دربیایید.
تدریس در مؤسسات و مراکز خصوصی که اهتمام به آموزش زبان عربی دارند.
به‌عنوان مترجم در سفارت‌خانه‌های کشورهای عربی، وزارت خانه‌های کشور و مترجم و رایزن فرهنگی در سازمان حج و زیارت.
کار در کارخانه‌ها بزرگ صنعتی کشور، و شرکت‌های صادرات و واردات کالا که با کشورهای عربی فعالیت دارند.
کار در دفاتر روزنامه‌ها، نشریات، مجلات و مؤسسات فرهنگی و پژوهشی، به‌عنوان مترجم و محقق.
ترجمه متون و کتب عربی؛ بازار کتاب نیاز مبرمی به مترجمانی دارد که به زبان عربی و کار ترجمه مسلط باشند.
فارغ‌التحصیلان این رشته، با تحصیل در مقاطع بالاتر (ارشد و دکتری) می‌توانند بازار کار خود را وسیع‌تر کنند (مانند تدریس در دانشگاه و مترجم رسمی دادگستری و...).
فارغ‌التحصیلانی که زبان عربی را خوب فرا گرفته‌اند و بر آن مسلط هستند، می‌توانند در آزمون‌های اداره فنی قوه قضائیه شرکت کرده و در صورت موفقیت به‌عنوان مترجم رسمی دادگستری مجوز تأسیس دارالترجمه را بگیرند؛ البته دایره این کار بسیار محدود است و هر ساله قوه قضائیه به تعداد محدودی از متقاضیان مجوز می‌دهد.


مهندسی نرم‌افزار کامپیوتر


دوره آموزشی کارشناسی و کاردانی نرم‌افزار کامپیوتر که در راستای آموزش‌های کاربردی بلندمدت تدوین شده فراگیرانی را تربیت می‌کند که با کسب مجموعه‌ای از علوم نظری و مهارت‌های عملی بتوانند مشکلات موجود درباره به کارگیری و بهره‌برداری مناسب از فناوری رایانه را در حوزه‌های مختلف کاری، با تصدی مشاغل و مسئولیت‌های مرتبط مرتفع سازند.


کاربرد فراوان رایانه در زمینه‌های مختلف کاری و مشاغل گوناگون و به‌ویژه دانش روزافزون به کارگیری این ابزار در حوزه اطلاع‌رسانی، تجارت الکترونیک، آموزش از راه دور و ... سبب شده موضوع توسعه و ارتقای فناوری رایانه به‌عنوان یکی از محورهای مهم استراتژیک در کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه مطرح باشد بدیهی است در چنین حالتی ضرورت پرداختن تربیت نیروی انسانی متخصص و آموزش‌دیده در این حوزه بیش از بیش نمود پیدا می‌کند. همه عوامل فوق باعث شده‌اند همواره چشم‌انداز روشنی به آینده این رشته وجود داشته باشد به نحوی که فعالان در این زمینه از آینده کاری مطمئنی برخوردار خواهند بود.


فرصت‌های شغلی


به‌طور کلی مراکز بخش خصوصی و وزارتخانه‌ها، همه مؤسسات دولتی و بانک‌ها بازار کار مناسبی برای فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی کامپیوتر هستند. بانک‌ها، ادارات دولتی و شرکت‌های کامپیوتری همواره به نیروی متخصص و فارغ‌التحصیل این رشته نیاز دارند. مهندس کامپیوتر خود قادر است کارآفرینی کرده و شرکتی را تأسیس کند تا از طریق برنامه‌نویسی، طراحی وب‌سایت، توسعه نرم‌افزارهای موبایل و موارد متعدد دیگری خدمات ارائه دهد و کسب درآمد کند.
در هر یک از مشاغل زیر فارغ‌التحصیل رشته مهندسی کامپیوتر می‌تواند شاغل باشد:
برنامه‌نویسی کامپیوتر
تحلیل‌گر و طراح نرم‌افزار
کارشناس پایگاه داده
توسعه‌دهنده اپلیکیشن‌های موبایل برای پلتفرم‌های گوناگون
مدیر سایت
طراح و توسعه‌دهنده وب
کارشناس شبکه
متخصص امنیت اطلاعات
تحلیل‌گر سیستم‌های کامپیوتری
مدیر شبکه
انیماتور


اطلاعات تماس:
آدرس: فلاورجان، بلوار بسیج، بلوار دانشگاه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد فلاورجان
تلفن: ۵-۳۷۴۲۰۱۳۴-۰۳۱
وب‌سایت: www.iaufala.ac.ir
ایمیل: info@iaufala.ac.ir
صفحه اینستاگرام: falavarjan.university


انتهای پیام/۴۱۲۱/


انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب